Każdy bloger lub właściciel portalu zapewne chciałby zarabiać na swoim pisaniu. Nawet, jeżeli prowadzenie bloga lub strony internetowej wynika z pasji i naszych zainteresowań, dodatkowe źródło dochodów raczej nikomu nie przeszkadza. Jednak warto wiedzieć, że zarabianie na blogu nie jest łatwe. Bardzo często okupione jest ciężką, systematyczną pracą. Dodatkowo, konkurencja jest ogromna. Polska blogosfera rozwija się w takim tempie, że, aby osiągnąć sukces, trzeba mieć nie tylko ogromną determinację i pomysł na siebie, ale i określone umiejętności z dziedziny marketingu.
Artykuły sponsorowane i współpraca z markami
Artykuły sponsorowane i współpraca z markami przez samych blogerów i twórców portali uznawana jest za najbardziej skuteczną formę zarabiania. Rozmaite marki stawiają właśnie na blogerów. Gdzie indziej, poza blogami, znajdą tak konkretne grupy docelowe, silne społeczności oraz duże zasięgi? Pozytywny wizerunek blogera staje się wsparciem dla kształtowania wizerunku marki.
Blogerzy mogą podjąć bezpośrednią współpracę z daną marką lub agencją. Dotyczy to zwłaszcza tych blogerów, którzy posiadają już wypracowany wizerunek, skupiają wokół bloga swoją społeczność i mogą pochwalić się rzeszą wiernych czytelników. Reklamodawców nie interesują w tym przypadku pojedyncze artykuły sponsorowane. Chodzi raczej o możliwość dotarcia do społeczności, budowanej czasami przez kilka lat.
Inną możliwością jest rozpoczęcie działalności, jako wydawca. To dobra opcja dla osób posiadających kilka blogów o różnej tematyce. Mogą oni zarabiać na publikowanych przez marki artykułach sponsorowanych. Zainteresowani publikacją treści sponsorowanych na swoim blogu powinni skorzystać z jedną z platform pośredniczących w wymianie treści takich, jak WhitePress lub NextContent.
Reklamy na blogu
Zamieszczanie reklam to bardzo popularna forma monetyzacji bloga. Na tym obszarze króluje platforma reklamowa Google AdSense, za pośrednictwem której można wyświetlać na stronach reklamy kontekstowe w różnej formie np. bandery czy reklamy wideo. Zarobki w Google AdSense mogą kształtować się na rozmaitym poziomie. Wszystko zależy od tematyki bloga, jego popularności oraz sposobu rozmieszczenia reklam. Szansę na najwyższe zarobki mają blogi o największej oglądalności. Poza tym, różne słowa kluczowe posiadają swoje stawki za klikniecie. Większa stawka oznacza zawsze większy zarobek.