E-mail marketing to słowo klucz, z którym powinien zapoznać się każdy bloger. Podstawą e-mail marketingu jest natomiast baza mailingowa, która pozwoli Ci kształtować i utrzymywać relacje ze swoimi odbiorcami, a przy odpowiedniej strategii uczynić je źródłem dochodów.
Jak stworzyć bazę mailingową?
Pierwszym krokiem do realizacji skutecznego e-mail marketingu jest wybranie odpowiedniego narzędzia, czyli systemu, który pozwoli Ci na łatwiejsze monitorowanie i optymalizowanie swoich działań. Bez względu, jaki program pocztowy wybierzesz, staraj się na bieżąco obserwować, którzy odbiorcy są najbardziej zaangażowani w komunikację z Tobą. Będziesz mógł dzięki temu odpowiednio zarządzać swoją listą mailingową.
Adresy mailowe możesz zebrać sam. Najlepiej zacząć od swojej strony internetowej. Możesz z łatwością zamienić odwiedzających w subskrybentów. Pomoże Ci w tym odpowiedni formularz zapisu zamieszczony na stronie. Zadbaj o to, aby posiadał przyciągający nagłówek. Postaraj się także poinformować o korzyściach płynących z zapisu.
Jak zachęcić czytelników do zapisu na listę mailingową?
Naiwnością byłoby oczekiwać, że odwiedzający bloga zostawią Ci zupełnie bezinteresownie swój adres mailowy. Musisz przygotować dla nich coś w zamian. Jedna z reguł Cialdiniego, specjalisty od wywierania wpływu na innych, mówi „jeżeli Ty zrobiłeś coś dobrego dla mnie, ja też zrobię coś dobrego dla Ciebie”. Zachętą może być np. dostęp do wartościowych treści, które będziesz regularnie wysyłać na skrzynkę. Stwórz materiał PREMIUM i daj dostęp do niego wyłącznie tym, którzy podadzą maila.
Zwracaj uwagę, aby takie materiały rzeczywiście trafiały w potrzeby odbiorców. Pasjonaci tematu zarządzania czasem z pewnością znają bloga Oli Budzyńskiej, która uczy kobiety, jak zarządzać czasem. Co jakiś czas do skrzynek wszystkich susbskrybentek trafiają niezwykle przydatne narzędzia np. kalendarze do druku na poszczególne miesiące. Ola doskonale wie, czego potrzebują jej czytelniczki.
Jeżeli nie jesteś pewien, jaki rodzaj materiałów zainteresuje Twoich odbiorców, a tak zdarza się czasem na początku działalności blogowej, możesz przeprowadzić ankietę, gdzie zapytasz wprost o ich potrzeby, oczekiwania, zainteresowania. Narzędzie do stworzenia ankiety znajdziesz na swoim koncie w Google. Jest nim Google Forms. Z pomocą może przyjść również Google Analytics, który umożliwia analizę treści notatek, które przyciągają największą liczbę użytkowników. Warto, aby treści PREMIUM były skupione wokół podobnej tematyki.